Fundstücke
02-2026
Wissens- und Nachdenkenswertes:
Neuigkeiten, Meinungen, Erfahrungsberichte,
(Psychiatrie-)Kritik, Verbesserungsvorschläge und mehr …
[Bitte, falls nötig, die Internet-Übersetzungsangebote nutzen.]
.
| CVI/Zerebral bedingte Sehbeeinträchtigungen |
| CVI Scotland - Blogs & News Mainstream Secondary School Partnership Model https://cviscotland.org/news/mainstream-secondary-school-partnership-model “An explanation of how understanding classroom realities and working in partnership can improve access to learning for children with CVI in mainstream secondary schools. … The Class …We know that at least one child is also affected by cerebral visual impairment also called cortical visual impairment, or CVI. … The Teacher The Parents …Parents are often waiting years for assessments, and even with a diagnosis, support is not guaranteed. … The Children The children who are struggling we know often blame themselves and feel stupid. They can feel frustrated, stressed, confused and anxious. They don’t always feel safe. School is described as overwhelming. They rarely have the language to articulate their difficulties, and feel judged. They do not feel in control. They do not feel supported. They are more likely to be bullied. The Problem So, we have an issue with increasingly complex and diverse needs across a typical class of children, exhausted demoralised teachers who are burning out, and local authorities without enough money. Each year the problem gets bigger. … It’s a spiral and it is going the wrong way! The Partnership Model We have created a simple model to organise this partnership, with three key areas 1) Preparation & Planning 2) Teaching and 3) Encouragement and Appreciation … As they say, it takes a village to raise a child. -- Siehe dazu auch den nachfolgenden Eintrag und: Eintrag 12.02.2026 |
| Components of Service Delivery Models of Care for the Detection, Care and Management of Visual Impairment for Children with Cerebral Visual Impairment: A Scoping Review Protocol Hepworth L, Curtis F, Maden M, et al. Components of Service Delivery Models of Care for the Detection, Care and Management of Visual Impairment for Children with Cerebral Visual Impairment: A Scoping Review Protocol The British and Irish Orthoptic Journal. ; 22(1):7-13. PMCID: PMC12904129. https://europepmc.org/article/PMC/PMC12904129 - „Introduction: Cerebral visual impairment (CVI) is an umbrella term that describes a broad range of brain related visual problems (Pilling and Ravenscroft, 2022) resulting from abnormal brain development or damage to the brain (McConnell, Saunders and Little, 2021). Whilst CVI can be acquired at any point during childhood, conditions leading to CVI often occur perinatally and are frequently reported in children born prematurely (McConnell, Saunders and Little, 2021). The incidence of CVI is increasing predominantly both due to advances in medical care and increased knowledge and awareness of CVI. CVI is now the most common cause of visual impairment (VI) in children in the developed world (Chang et al., 2024). Despite this, intervention research relating to CVI is still in its infancy in terms availability and quality of data (Delay et al., 2023). … It is well documented that VI has a considerable impact on the lives of not only those with VI, but also on their families and care givers (McDowell, 2021). In addition to quality-of-life issues, VI in children impacts numerous developmental domains to include development of motor skills, socialisation, and learning with the potential for lifelong consequences (Chokron and Dutton, 2023; Lueck et al., 2023). … CVI may be associated with reduced visual acuity and/or visual field awareness and variable day-to-day visual behaviour, plus other visual impairments. However, patients may not report visual symptoms. This may simply reflect a mild visual problem, young age, or more complex brain damage preventing the recognition of these visual symptoms (Fazzi et al., 2007; Hepworth et al., 2021). Hence, it is important to have appropriate early and accurate patient assessments and high-quality evidence-based eye care provision delivered in appropriate care settings. …” -- Siehe dazu auch: Eintrag 12.02.2026 Blogbuchgedanken – CVI CVI-Begriffe |
|
|
| Autismus, Schizophrenie, Psychiatrie … |
| 01.02.2026 [[ Eine interessante Fragestellung, insbesondere auch im Hinblick auf die generellen Auswirkungen der sogenannten ‚Western Diet‘: ]] Probing the Influence of Paternal Diet on Offspring Neuroanatomy With Mouse MRI McKnight EGW, Lee G, Chong C, et al. Probing the Influence of Paternal Diet on Offspring Neuroanatomy With Mouse MRI. Brain and Behavior. 2026 Feb;16(2):e71195. DOI: 10.1002/brb3.71195. PMID: 41601433; PMCID: PMC12848517. https://europepmc.org/article/MED/41601433 - „Abstract – Purpose: Previous studies have established that parental consumption of a diet high in fat and simple sugar (HF/HSS) leads to long-term effects on offspring brain development. However, most studies have focused on the effects of maternal diets or the combined effects of both parents' diets. As literature suggests that fathers' environmental factors can also impact offspring brain development, we aimed to explore the impact of isolated paternal consumption of an HF/HSS diet on offspring brain structure. … Conclusion: While small structural changes cannot be ruled out, the results suggest that previously observed changes in offspring brain structure attributed to parental consumption of HF/HSS diet (selected to mimic some aspects of the human ‘Western Diet’) require maternal consumption.” Aus dem Inhalt: 3. Results 3.1. HF/HSS Diet Induced Weight Gain in Fathers, but Not in Offspring Consuming CD [Control diet] 3.2. Paternal HF/HSS Diet Consumption Had No Impact on Offspring Brain Structure |
| 02.02.2026 ADHD: how did we get here? https://www.madinamerica.com/2026/02/adhd-how-did-we-get-here/ From Mad in Italy: “Within a few years, labels such as ADHD, Disruptive Behavior Disorder (DCD), which includes Oppositional Provocative Disorder (PDO) and Conduct Disorder (DC), Emotional Dysregulation have entered the daily language of teachers, parents and practitioners. …” ↓ Der Original-Artikel: ADHD: come siamo arrivati fin qui? https://mad-in-italy.com/2026/01/adhd-come-siamo-arrivati-fin-qui/ -- Siehe dazu auch: Fundstücke-01-2026, Eintrag 05.01.2026 |
| 02.02.2026 Ein Gespräch mit Hanna Christiansen über ‚Anatomie einer Epidemie‘ und die Zukunft psychischer Gesundheit „Der Anlass für dieses Gespräch ist ein besonderes Ereignis: Gemeinsam mit Studierenden und dem Herausgebenden-Team aus Prof. Dr. Silvia Schneider, Prof. Dr. Robert Kumsta und Prof Dr. Jürgen Margraf hat Prof. Dr. Hanna Christiansen das international viel diskutierte Buch Anatomy of an Epidemic von Robert Whitaker – dem Gründer von Mad in America – erstmals ins Deutsche übersetzt. Die Übersetzung erschien Ende Januar 2026 im Kohlhammer Verlag und macht damit dem deutschsprachigen Publikum ein Werk zugänglich, das weltweit Debatten über Psychopharmaka, Versorgungssysteme und gesellschaftliche Entwicklungen im Bereich der psychischen Gesundheit angestoßen hat. So bietet sich jetzt auch hierzulande die Chance, Whitakers Analysen kritisch zu diskutieren und in die aktuellen Fach- und Gesellschaftsdebatten einzubringen. …“ |
| 02.02.2026 None of the 22 FDA Approvals for Psychiatric Drugs in the Last Decade Were “Clinically Useful” “Established drugs were repurposed, ‘me-too’ drugs were approved, and even the few new biological approaches lacked clinical utility. … Why does psychiatry struggle so much to create clinically useful new drugs? One answer, according to the researchers, is that most psychiatric drugs fail in early trials, probably because we don’t know much about the supposed biology of ‘mental illness’. …” -- Dazu bitte auch lesen bei Wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/Psychopharmakologie „…Probleme der Psychopharmakologie sind das hohe Ansprechen auf Placebos bei psychischen Störungen, das unterschiedliche Ansprechen der Substanzen bei einzelnen Menschen, die relativ geringe Wirksamkeit und die fehlenden Kenntnisse über die Ursachen der psychischen Störungen. …“ - https://en.wikipedia.org/wiki/Psychopharmacology „…After the 1960s, the field of psychiatry shifted to incorporate the indications for and efficacy of pharmacological treatments, and began to focus on the use and toxicities of these medications. The 1970s and 1980s were further marked by a better understanding of the synaptic aspects of the action mechanisms of drugs. However, the model has its critics, too – notably Joanna Moncrieff and the Critical Psychiatry Network. …” -- Und siehe auch, als ‘Zeitdokument‘: Blogbuchgedanken – Hans Asperger |
| 03.02.2026 Radical Changes Could be Coming to ‘Psychiatry’s Bible’ https://www.madinamerica.com/2026/02/radical-changes-could-be-coming-to-psychiatrys-bible/ From CNN. “The American Psychiatric Association announced Wednesday that it is radically reconceptualizing the main manual that clinicians use to make a mental health diagnosis. The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders will likely get a new name, new voices shaping its content and a new approach that will add more layers to a diagnosis. … Over the years, the DSM has come under heavy criticism. Some argue it’s not scientific enough, others argue it’s not specific enough, or even practical. …” -- Dazu bitte auch lesen: 12.02.2026 Patriarchy Leads To Insanity https://www.madinamerica.com/2026/02/patriarchy-leads-to-insanity/ “…While I continue to work closely with my therapist and psychiatrist, including a comprehensive emergency plan for if the early signs of mania pop up again, I am hopeful that for me and others, DSM-driven diagnoses like ‘bipolar’ can be seen as more transient states, as part of a greater journey of the soul, and that we can seek to understand and treat the causes versus the symptoms.” -- Und siehe dazu auch: Fundstücke-01-2026, Eintrag 21.01.2026 – 2. Psychiatrische Diagnosen schränken mehr ein, als dass sie Klarheit schaffen, argumentieren Forschende |
| 03.02.2026 National Autistic Society Discrepancies between feeling and expressing: Perceptions of autistic and non-autistic emotional expressions by non-autistic observers Foster, S. J., Dunn, D., Patel, S., Pinkham, A. E., Ackerman, R. A., & Sasson, N. J. (2026). Discrepancies between feeling and expressing: Perceptions of autistic and non-autistic emotional expressions by non-autistic observers. Autism, 0(0). https://doi.org/10.1177/13623613251415129 https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/13623613251415129 - “…These results suggest that autistic people feel emotions just as deeply as non-autistic people, but differences in expressive style and non-autistic biases may lead to misinterpretation. These findings highlight the need for greater awareness of communication differences in autism and for reducing misinterpretations in how autistic people are perceived. … For instance, autistic differences in social behaviors—such as facial expressivity, vocal prosody, gaze use, timing of gestures, and personal space preferences—are often misinterpreted and evaluated negatively by non-autistic people. These misinterpretations can have real-world consequences. Autistic people are frequently misperceived by non-autistic observers as less credible and more deceptive in criminal justice settings, as misbehaving or underperforming in work settings, and less competent in job interviews despite comparable qualifications. These misunderstandings may reduce personal and professional achievements for autistic people and contribute to heightened levels of anxiety, depression, and social isolation. …” -- Siehe dazu auch: Blogbuchgedanken – Ironie/Mimik Diskussionsseite – Zuschreibungen Zum Nachdenken – Mimik, Theory of Mind Was uns hilft; Was uns nicht hilft |
| 04.02.2026 Mangelnde Einsicht? – Wie unbeabsichtigter iatrogener Schaden entstehen kann (Teil 2) „…Wenn Patient:innen gegenüber ihren Behandlern über Entzugserscheinungen gesprochen haben, wurde ihnen allzu oft nicht geglaubt. Dafür gibt es eine Reihe von Gründen: … … … Darüber hinaus führt das Machtungleichgewicht zwischen autoritären Psychiater:innen und psychisch kranken Patient:innen dazu, dass die Beschwerden von Patient:innen leicht als Manifestationen einer psychischen Erkrankung abgetan werden. …“ [Originalbeitrag bei Mad in Ireland, 21.10.2025] ↓ Zum Nachdenken: Abb.: Kausalzusammenhänge für psychische Belastungen -- Siehe dazu auch: Einträge 09. und 10.02.2026 Fundstücke-01-2026, Eintrag 29.01.2026 (-> Teil 1) Aktuelles – 1. Neue ‚Konzepte‘ wären hilfreich … |
| 07.02.2026 Circulating thyroid hormones and metabolites in children with autism spectrum disorder Hancock M, Zhang R, Brown S, et al. Circulating thyroid hormones and metabolites in children with autism spectrum disorder Frontiers in Endocrinology. ;16. PMCID: PMC12872564. https://europepmc.org/article/PMC/PMC12872564 - “…Varying degrees of thyroid dysfunction have been associated with neurodevelopmental and psychiatric phenotypes. Overt and clinically diagnosed thyroid dysfunction are associated with neuropsychological dysfunction, including mood, behavior, emotion, and cognition. Variation in thyroid function, even within the normal range, is also associated with impaired mood and cognitive decline in the elderly, as well as diagnoses of depression and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). In a recent meta-analysis, circulating free T4 concentrations were reported to be reduced in children with neurological disorders (including ADHD, autism and tic disorder) compared with controls, whereas TSH levels were not significantly different. In the developing fetus, transplacental passage of maternal thyroxine plays an important role in fetal brain development during the first and second trimester, until the fetal hypothalamo-pituitary-thyroid axis is functionally mature. … It is possible that the (poorly understood) pathophysiological mechanisms which result in autism also affect hypothalamic development, resulting in altered pituitary-thyroid axis function. Regarding environmental factors, a higher proportion of ASD than non-ASD were taking prescribed medications including anticonvulsants, behavior-modifying and psychotropic drugs. Although we excluded participants on medications with recognized effects on thyroid function tests, subtle effects of other drugs on thyroid hormones and metabolites remain possible. In addition, autistic children often have restricted diets, which might alter thyroid hormone metabolism. …” ↓ Table 1 Characteristics of the ASD and non-ASD groups Table 2 TSH, FT4, FT3, FT4:FT3 ratio and TPOAb in ASD and non-ASD groups, measured by immunoassay Etc. -- Siehe dazu auch: Aktuelles – Empty-Sella-Syndrom (ESS) und Hypopituitarismus: Ein Denkmodell Spurenelemente – Jod/Iod (und Schilddrüse etc.) Glossar – Hormone des Hypophysenvorderlappens (HVL) Zum Nachdenken – Hypopituitarismus |
| 07.02.2026 What Do Psych Survivors Want Instead of Psychiatric Coercion? https://www.madinamerica.com/2026/02/what-do-psych-survivors-want-instead-of-psychiatric-coercion/ “…One does not simply forget the dehumanization of coercion in psychiatric practices. It is traumatic; it impedes, rather than facilitates, help-seeking. It marks people for life, and it is detrimental to recovery. How is adding another distressing experience to an individual’s life therapeutic? … No one can convince me that someone experiencing high levels of distress, in their most vulnerable state, deserves to have their freedom taken away, to be isolated, to have their experiences and identities reduced to diagnoses, and to be forcefully medicated without being offered psychosocial support or person-centered alternatives. In this column, I intend to continue giving visibility to psychiatric coercion but also to emphasize the need for alternatives—the crucial need for there to be options for people experiencing psychological distress. … I do not aim to tell people which choices to make, what paradigm to identify with, but I will advocate for survivors and disenfranchised people to have options and choice, to be recognized as decision makers in their own care, while holding those in power accountable.” -- Siehe dazu auch: Aktuelles – Katatonie („Angst-Stress-Trauma-Mechanismus“) Ausserdem – Psychiatrie Blogbuchgedanken – Risperdal & Co., Zolpidem/GABA Diskussionsseite – Zuschreibungen |
| 09.02.2026 Grob fehlerhafte Studie bestreitet, dass Entzugssymptome von Antidepressiva „klinisch bedeutsam“ sind „…Der weltweite Umsatz der Pharmaindustrie beträgt jährlich etwa 1,6 Billionen Dollar, wovon Antidepressiva schätzungsweise 5 % ausmachen (d. h. etwa 80 Milliarden Dollar). Und das alles, obwohl die Medikamente für die überwiegende Mehrheit der Menschen, die sie einnehmen, nicht besser als Placebos sind und es keine empirische Grundlage für die Behauptung eines Serotoninmangels (‚chemisches Ungleichgewicht‘) gibt, mit der ihre Verwendung von der Pharmaindustrie gerechtfertigt und seit Jahrzehnten von der Psychiatrie wiederholt wird. … Die Verharmlosung beginnt bereits im Titel, in dem sie den Begriff ‚Discontinuation Symptoms‘ (Absetzsymptome) verwenden, der von der Pharmaindustrie geprägt wurde, um den Eindruck zu erwecken, dass es sich bei dem fraglichen Phänomen um etwas anderes und weniger Schwerwiegendes als Entzugssymptome handelt. … Zu den vielen eklatanten methodischen Mängeln dieser neuen Studie gehört die Berufung auf kurzfristige Studien von Pharmaunternehmen, die nur wenige Wochen dauern, was im Gegensatz zu den Millionen von Menschen weltweit steht, die diese Medikamente seit vielen Jahren einnehmen. Solche Studien unterschätzen zwangsläufig die tatsächliche Häufigkeit und Schwere der Entzugssymptome bei Antidepressiva. …“ [Originalbeitrag bei Mad in America, 19.07.2025] -- Siehe dazu auch: Eintrag 04.02.2026 Fundstücke-01-2026, Einträge 16., 19., 21./28.01.2026 |
| 09.02.2026 Visual Snow Syndrome: Can SSRIs Literally Change How You See the World? “SSRI antidepressants have been linked to a number of adverse effects. A recent study presents evidence that a new condition may need to be added to that list: visual snow syndrome. Visual snow (VS), persistently seeing tiny flickering dots, was first described in medical literature from 1944 as a negative effect of heart medication. Doctors mostly understood VS as an anxious reaction to normal visual disturbances or a migraine related aura. In 1995, it was described in the medical literature for the first time as a symptom of migraines that could last for months or even years, separate from the more common auras. The term ‘visual snow’ was coined in 2005, in another paper linking the condition to migraines. …” A 2023 paper pointed to the role of SSRIs in rewiring the thalamus. This part of the brain acts as a kind of filter, letting only some sensory information through into consciousness. The authors suggested SSRIs could weaken the inhibitory signals, which rely on serotonin. This could result in a failure to filter out ‘neural noise’, leading to visual snow and the other symptoms associated with VSS. …” -- Dazu bitte auch lesen: Pathophysiology of Migraine: A Disorder of Sensory Processing Goadsby PJ, Holland PR, Martins-Oliveira M, et al. Pathophysiology of Migraine: A Disorder of Sensory Processing. Physiological Reviews. 2017 Apr;97(2):553-622. DOI: 10.1152/physrev.00034.2015. PMID: 28179394; PMCID: PMC5539409. https://europepmc.org/article/MED/28179394 Aus dem Fulltext ein paar ‚Snippets‘: 2. Functional studies B: STIMULATED BLOOD FLOW CHANGES. Photophobia is one of the key non-head pain symptoms defining migraine (386). … C: RESTING STATE STUDIES In summary, being a migraineur means having subtle differences in brain structure and function even outside of attacks. Importantly, most areas are part of the unspecific pain processing areas or of the trigeminal system. … D: MITOCHONDRIAL ENERGY METABOLISM The recognition of migraine as a component of mitochondrial cytopathies (221) offers an avenue to explore how that biology may produce migraine. An initial study of mitochondrial DNA did not find any of the typical MELAS or MERRF mutations (470). The successful completion of a randomized controlled trial of riboflavin (vitamin B2) as a preventive treatment of migraine (710), further lends an argument to pursue metabolic dysfunction as a possible susceptibility in some patients. … Welch et al. (843) showed a change in phosphate metabolism in patients with migraine with aura during an attack. Again with 31P-NMR spectroscopy a later study in patients with migraine without aura showed changes in phosphate metabolism (607). Similar results were seen in children (545). … …it has been shown in the occipital cortex of patients with migraine without aura that there are changes in energy metabolism (683). … …so it seems likely that these findings could explain some, and not all, of the biology of migraine expression.” ↓ Riboflavin – Infos bei Wikipedia: “… Riboflavin ist Bestandteil vom Flavin-Adenin-Dinukleotid (FAD) sowie Flavinmononukleotid (FMN), die wiederum Cofaktoren zahlreicher Dehydrogenasen und Oxidoreduktasen sind. …“ [Aufnahme und Metabolismus; Mangelerscheinungen: „…Außerdem wurde eine Lichtüberempfindlichkeit beobachtet, …“; Nutzung: „…Gemäß S1-Leitlinie für Diagnostik und Therapie in der Neurologie der DGN kann eine Kombinations-therapie von hochdosiertem Vitamin B2 (Tagesdosis von 2 × 200 mg), Magnesium und Ubichinon-10 die Schwere der Migräneattacken, allerdings nicht die Häufigkeit reduzieren. …“] - https://en.wikipedia.org/wiki/Riboflavin [Functions; Biosynthesis; Uses: …Migraine prevention; Deficiency] - Phosphate https://de.wikipedia.org/wiki/Phosphate [Bedeutung für die Ernährung, Hyperphosphatämie] - https://en.wikipedia.org/wiki/Phosphate [Hyperphosphatemia] ↓ [[ Bei Kopfschmerzen/Migräne hilft (manchmal) Cola – aufgrund der enthaltenen Phosphorsäure (s.o.)? https://de.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola „Für den sauren Geschmack sorgt Phosphorsäure.“ ↓ https://de.wikipedia.org/wiki/Phosphors%C3%A4ure https://en.wikipedia.org/wiki/Phosphoric_acid ]] -- Siehe dazu auch: Aktuelles – Imbalances (-> Dopamin-Serotonin-Antagonismus) Essen & Co. – ‚Wasser-Vitamine’ (= wasserlösliche Vitamine) Mineralstoffe – Calcium Spurenelemente – Eisen Glossar – ATP |
| 10.02.2026 What we shouldn’t read about schizophrenia https://www.madinamerica.com/2026/02/what-we-shouldnt-read-about-schizophrenia/ From Mad in Denmark: „…Neither the first nor the second article mentions all those who have been diagnosed with schizophrenia and have recovered. Those who today live well-functioning lives because they no longer use medication. Instead, a view of knowledge is presented as if it were absolute. For example, the text states that it has been known for centuries that the disease is highly hereditary. “It did not take advanced DNA research to see that psychosis mainly affected certain families.” …” ↓ The full article: Det vi ikke må læse om skizofreni https://madindenmark.org/det-vi-ikke-ma-laese-om-skizofreni/ Aus der Übersetzung: - The recovery that is never mentioned Relationships and context make a difference - Barbro Sandin and another tradition of knowledge - Forty years later – and still the same story “…It is more important than ever to remind ourselves of human dignity, complexity and the responsibility that comes with meeting another human being in crisis.” -- Dazu bitte auch lesen: ‘What I See in Clinic is Never a set of Labels’: Are we in Danger of Overdiagnosing Mental Illness? From The Guardian. “We have developed a tendency to categorise mild to moderate mental and emotional distress as a necessarily clinical problem rather than an integral part of being human – a tendency that is new in our own culture, and not widely shared with others. …” -- Siehe dazu auch: Eintrag 04.02.2026 Aktuelles – 1. Neue ‚Konzepte‘ wären hilfreich … |
| 10.02.2026 What 776 ECT Recipients Want You to Know https://www.madinamerica.com/2026/02/what-776-ect-recipients-want-you-to-know/ “… … … My co-author, Lisa Morrison, an ECT recipient, commented: ‘Patients harmed by ECT have been ignored and silenced for decades. There is no monitoring of the effects beyond the end of treatment nor access to rehabilitation for debilitating and permanent life-altering consequences. Why are psychiatrists with the power and influence to change this, ignoring or undermining those of us harmed? Why do public regulatory bodies allow this to continue? These are human rights failings in plain sight.’ … …” -- Dazu bitte auch lesen: Trend Toward Involuntary Electroshock Therapy Spurs Difficult Debate From The CT Examiner. “He remembers saying no. No to shock therapy. The procedure was something he had thought about after his psychologist and psychiatrist at The Institute of Living in Hartford, where he was being treated after his latest suicide attempt, had recommended it. …’I told them multiple times that I didn’t like what they were doing,” said Dubey. “I felt really violated what they did to me.’” -- ECT war schon öfter Thema bei MIA; u.a.: Tagebuchnotizen-05-2022, Eintrag 25.05.2022 Tagebuchnotizen-11-2022, Eintrag 25.11.2022 Fundstücke-05-2023, Eintrag 16.05.2023 – 1. Fundstücke-09-2025, Eintrag 23.09.2025 Fundstücke-06-2025, Eintrag 17.06.2025 -- Und zu ECT bitte auch lesen bei Wikipedia: Elektrokonvulsionstherapie https://de.wikipedia.org/wiki/Elektrokonvulsionstherapie [Kritik; Geschichte -> Siehe dazu auch: Blogbuchgedanken - Insulinschocktherapie] Electroconvulsive therapy https://en.wikipedia.org/wiki/Electroconvulsive_therapy [History; Effects and adverse effects; Society and culture: Controversy, Legal status: Informed consent; Famous cases] |
| 11.02.2026 / 16.02.2026 / 23.02.2026 Interview mit Martin Zinkler (Teil 1): “Ich habe jedenfalls noch niemanden getroffen, der mir schlüssig darlegen konnte, dass Zwang in der Psychiatrie irgendetwas bringt” „Martin Zinkler ist Psychiater und Psychotherapeut und hat in verschiedenen leitenden Funktionen in Psychiatrien gearbeitet: in Bayern, London, Heidenheim und Bremen. Derzeit arbeitet er als Psychiater und Psychotherapeut in der Justizvollzugsanstalt Bremen. … Mirko Ološtiak-Brahms: … Mit der wertvollen Erfahrung, psychische Ausnahmezustände (sog. ‚Psychosen‘*) ohne psychiatrische Behandlung oder professionelle Unterstützung durchlebt und überwunden zu haben, setzt er sich für einen Wandel im Umgang mit derartigen Krisen ein. … MOB: Dein Anliegen ist es weiterhin, eine menschenrechtsbasierte Psychiatrie umzusetzen? Martin Zinkler: Ja, unbedingt. Ich begreife mich als Teil einer Bewegung, die inzwischen weltweit aufgestellt ist. Inzwischen sagen die Weltgesundheits-organisation (WHO), die Menschenrechtsverträge der Vereinten Nationen, sogar die Weltbank und der Europarat alle das Gleiche: dass eine psychiatrische Versorgung nur dann ihre Rechtfertigung bekommt, wenn sie menschenrechtlich ausgerichtet ist. In dieser Bewegung sehe ich mich weiterhin, obwohl ich jetzt wieder eine ganz andere Stelle habe als Gefängnispsychiater in Bremen. Da kann man natürlich fragen: ‚Hey, wieso arbeitest du jetzt im Gefängnis, wenn du dich für Freiheit einsetzt?‘ Aber was im Gefängnis tatsächlich geklärt ist, ist die Trennung zwischen Sicherheitsanliegen und psychiatrischer Versorgung, so wie das eigentlich sein sollte. Ich finde, das ist eines der Hauptprobleme, dass die Psychiatrie immer diese beiden Aufgaben erfüllen soll: Innere Sicherheit und Behandlung. Im Gefängnis ist das völlig getrennt. …“ - Forensik und Forensische Psychiatrie – Infos bei Wikipedia, zum Nachdenken: https://de.wikipedia.org/wiki/Forensik „Forensik ist ein Sammelbegriff für wissenschaftliche und technische Arbeitsgebiete, in denen kriminelle Handlungen systematisch untersucht werden. …“ https://de.wikipedia.org/wiki/Forensische_Psychiatrie „…Das deutsche Strafgesetzbuch sieht zwei Arten der forensisch-psychiatrischen Unterbringung vor: Unterbringung in einem psychiatrischen Krankenhaus (§ 63 StGB) und (bei suchtkranken Tätern) Unterbringung in einer Entziehungsanstalt (§ 64 StGB). … Hierbei ist zu berücksichtigen, dass viele Patienten im Maßregelvollzug nicht nur bedingt durch ihre psychische Erkrankung, sondern z. B. auch durch Entwicklungs- und Bildungsdefizite in ihrer Fähigkeit, ein deliktfreies Leben zu führen, eingeschränkt sind. Das Behandlungsangebot in einer forensischen Institution* sollte daher ein breites Spektrum abdecken und etwa auch sozial-edukative Maßnahmen umfassen. …“ -- [[ Täter muss in die Psychiatrie … so heißt es oft in den Medien … Und damit bleibt auch stets die gedankliche Verbindung bestehen (wird sogar immer und immer wieder verstärkt), dass (sogenannte) psychisch kranke Menschen potenziell gefährlich sind – und was bedeutet, dass es sehr, sehr hilfreich wäre, wenn Medien sich mit dieser Thematik/Problematik auseinadersetzen würden – und künftig mehr auf ihre Wortwahl achten könnten. Daher *Vorschlag für eine neue Formulierung: Täter muss in eine forensiche Institution ]] -- Interview mit Martin Zinkler (Teil 2): “Man sollte der Psychiatrie die Waffe des Zwangs aus der Hand schlagen” „…Man sollte der Psychiatrie die Waffe des Zwangs aus der Hand schlagen. Dann würde sie im Einsatz zwangsfreier Maßnahmen sehr viel effektiver werden. Solange ich in der Psychiatrie immer die Möglichkeit habe, jemanden gegen seinen Willen ins Krankenhaus zu schaffen, werde ich nicht effektiver im Entwickeln von alternativen Handlungsoptionen. Und wenn man das einmal weiter denkt, wäre es vielleicht sogar die Voraussetzung dafür, dass es eine bessere Psychiatrie gibt, dass man regulativ eingreift und festlegt, dass es keinen psychiatrischen Freiheitsentzug mehr geben darf. … Lasst uns das ernstnehmen und das gesamte System hinterfragen: Geht es nicht anders? Und schaut her, es gibt eine internationale Bewegung, die zeigt: Es geht anders, aber es braucht Mut für eine grundsätzliche Transformation, für eine grundsätzliche Veränderung. …“ -- Interview mit Martin Zinkler zur Änderung des Psychisch-Kranken-Hilfe-Gesetz (PsychKHG) in Hessen MOB: „…Du sagst, das würde den Menschen nicht wirklich helfen.“ MZ: „Ja, es ist so, dass bisher nie der Nachweis geführt wurde, dass Zwang im psychosozialen Hilfesystem den Menschen helfen würde. Gleichzeitig sind es Eingriffe in die Grundrechte, in die Menschenrechte und es sind diskriminierende Eingriffe, denn sie betreffen die Menschen nicht gleichermaßen. Diskriminierend ist es, weil folgender Unterschied gemacht wird: Dieser Person wird eine psychische Erkrankung zugeschrieben – diese Person hat also eine psychiatrische Diagnose bekommen – und deshalb darf eine bestimmte Einschränkung der Rechte mit bestimmten Maßnahmen erfolgen. Das ist diskriminierend und das ist nach menschenrechtlicher Sicht der Vereinten Nationen (UN) und der Weltgesundheitsorganisation (WHO) nicht zulässig. Gleichzeitig hat die WHO herausgearbeitet, dass diese Maßnahmen das Ziel gar nicht erreichen. … Viele Ressourcen würden frei werden, wenn man sie nicht in Bewachung und Freiheitseinschränkung im Bereich Psyche, im Bereich Psychiatrie und im psychosozialen Hilfesystem stecken würde, sondern wenn man immer dort ansetzen würde, wo die Leute sind, die Hilfe auch wünschen und sie offensichtlich brauchen. …“ -- Siehe dazu auch: Einträge 07., 13. und 25.02.2026 |
| 11.02.2026 / 18.02.2026 UberTherapy and the Enshittification of our Relational Lives: Part 1 of our Interview with Elizabeth Cotton “…In the first part of our conversation, we discuss how Cotton’s path through psychoanalysis, labor organizing, and sociology shaped Uber Therapy, and how shame and anger get intensified when platforms frame therapy as an easy consumer service. …” -- UberTherapy and the Enshittification of our Relational Lives: Part 2 of our Interview with Elizabeth Cotton “Cotton traces how digital therapy can block the very thing people come for: a stable, human relationship that can hold fear, dependency, and ambivalence. … We close by asking what ‘real therapy’ might require, and what it could look like to protect the conditions that make it possible. …” |
| 12.02.2026 [[ Auch insbesondere hier wird wieder einmal deutlich, dass ein Mensch aus sehr viel mehr besteht als nur aus Dopamin und Serotonin (-> mit Dopamin und Serotonin sind die vorrangig üblichen Diagnosen der Psychiatrie verbunden, und damit auch ihre medikamentösen ‚Therapieansätze‘ in Form von Antipsychotika, Antidepressiva und Stimulanzien), und dass Psychiatrie ihr bisheriges ‚Diagnose- und Medikamentierungs-Denken‘ dringend überarbeiten sollte. ]] - Identifying motor learning deficits in neurological conditions: a critical analysis of a perennial problem Ranganathan R, Costa S, Mengote AM, Thomas M, Ved R. Identifying motor learning deficits in neurological conditions: a critical analysis of a perennial problem. Experimental Brain Research. 2026 Feb;244(3):43. DOI: 10.1007/s00221-026-07237-6. PMID: 41677941; PMCID: PMC12901082. https://europepmc.org/article/MED/41677941 - “…Deficits in motor learning have been reported in a wide range of neurological conditions including Parkinson’s disease, stroke, Alzheimer’s disease, autism and dyslexia. However, the evidence for such learning differences has been somewhat mixed as several studies show that motor learning may not be affected in these populations. … In summary, our review highlights that addressing motor learning deficits in the neurological population is a challenging research question. …” Aus den Results: Motor learning deficits were reported across several neurological conditions -> Fig. 3 -- Infos bei Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_learning “Motor learning refers broadly to changes in an organism's movements that reflect changes in the structure and function of the nervous system. … The cerebellum and basal ganglia are critical for motor learning. …” ↓ Und dazu, zum Nachdenken, Verdeutlichen: 1. Developmental Coordination Disorder (DCD) “Moderate (and, of course, major) problems with gross and fine motor function or with the coordination of movements can lead to considerable functional impairment in everyday-life situations. … Not being able to learn how to ride a bike, swim, skate or ski, or to participate in group games at a rate similar to age peers leads to a sense of inadequacy and ‘not belonging’, to social exclusion, and often to anxiety and depression. DCD remains one of the most often neglected ESSENCE problem groups, and many clinicians fail to make an appropriate diagnosis, hence blocking pathways to effective interventions. Children with ADHD and/or autism very often also have DCD, but the motor coordination problems are somehow perceived as inherent in the other diagnoses and are very often neither recognized nor diagnosed, and much less intervened for. There is a great need for more focus on DCD, both in clinical practice and research.” [Christopher Gillberg: The ESSENCE of Autism and Other Neurodevelopmental Conditions – Rethinking Co-Morbidities, Assessment, and Intervention; Jessica Kingsley Publishers, 2021, S. 37: Developmental Coordination Disorder (DCD) - (und ich hoffe sehr, dass ich auch hier keine ‘Copyright-Rechte’ verletze).] Und siehe dazu auch: Eintrag 27.02.2026 2. “…If you ever do a search through the internet, you will find a lot of interest among multiple health boards on the possible correlation between the Chiari malformation and autism. …” [Manuel Casanova: Autism Updated: Symptoms, Treatments and Controversies – Empowering parents and autistic individuals through knowledge; Manuel F. Casanova 2019; S. 91/94: Headaches, neck pain, and disequilibrium - (und ich hoffe sehr, dass ich auch hier keine ‘Copyright-Rechte’ verletze).] Und siehe dazu auch: Eintrag 27.02.2026 Infos bei Wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/Chiari-Malformation https://en.wikipedia.org/wiki/Chiari_malformation [Signs and symptoms] ↓ https://en.wikipedia.org/wiki/Cerebellar_cognitive_affective_syndrome -- Und siehe auch: Aktuelles – Autismus-Theorie (-> Auf der Suche nach einer Autismus-Theorie) Aktuelles – CP/Cerebral palsy/Zerebralparese, ESS-Hypopituitarismus Blogbuchgedanken – Frühgeborene (-> Tentorium cerebelli: Tentoriumriss) Blogbuchgedanken – Streckmuskeln Noch ein Nachtrag (-> Bedeutung der Teilleistungsstörungen) Hirnnerven Leitungsbahnen – Tractus A-Z Nervensystem Wunderwerk Gehirn (Hirnsinus, Kleinhirn, Mittelhirn, Substantia alba etc.) Sehen und Lernen (-> Kleines Video) Glossar – Fossa cranii Zum Nachdenken – Kontrastwahrnehmung (-> RAS/ARAS), Rautengrube Gedankensplitter – ‚Layer to layer‘ Bei Wikipedia: Kleinhirn / Cerebellum https://de.wikipedia.org/wiki/Kleinhirn https://en.wikipedia.org/wiki/Cerebellum ↓ https://de.wikipedia.org/wiki/Tentorium_cerebelli https://en.wikipedia.org/wiki/Cerebellar_tentorium „… This is called herniation and will often cause an enlarged pupil on the affected side, due to pressure on the oculomotor nerve. Tentorial herniation is a serious symptom, especially since the brainstem is likely to be compressed as well if the intracranial pressure rises further. …” Basalganglien / Basal ganglia https://de.wikipedia.org/wiki/Basalganglien https://en.wikipedia.org/wiki/Basal_ganglia Und: Nonverbale Lernstörung / Nonverbal learning disorder https://de.wikipedia.org/wiki/Nichtsprachliche_Lernst%C3%B6rung (NLS) https://en.wikipedia.org/wiki/Nonverbal_learning_disorder „…Motor coordination deficits are common in people with NVLD, especially children, and it may take a child with NVLD longer than usual to learn how to tie shoelaces or to ride a bicycle. …” -> Siehe dazu auch: Eintrag 27.02.2026 |
| 13.02.2026 Neue Studie: Unfreiwillige psychiatrische Behandlung erhöht Suizidrisiko „Eine landesweite schwedische Studie zeigt deutlich höhere Suizidraten nach unfreiwilliger psychiatrischer Zwangseinweisung. … Zusätzlich zu den erhöhten Suizidraten und der Tatsache, dass einige Experten zugeben, dass ‚psychiatrische Versorgung zumindest teilweise Suizide verursachen kann‘, werden psychiatrische Zwangseinweisung und erzwungene ‚Behandlungen‘ mit vielen weiteren Schäden in Verbindung gebracht, darunter die Einnahme gefährlicher Psychopharmaka, verminderte Krankheitseinsicht, höhere Wiederaufnahmeraten, geringere Zufriedenheit mit der Versorgung, erhöhtes Sterberisiko, längere Aufenthaltsdauer und schädliche Zwangsmaßnahmen wie Isolation und körperliche Fixierung. Untersuchungen haben ergeben, dass psychiatrische Zwangseinweisung Menschen davon abhält, psychiatrische Hilfe in Anspruch zu nehmen, und oft traumatisierend ist. Sowohl Personen, die zu einer psychiatrischen Zwangseinweisung gezwungen wurden, als auch die UNO haben diese Praxis mit Folter verglichen.“ [Originalbeitrag bei Mad in America, 10.01.2026] -- Siehe dazu auch: Eintrag 07.02.2026 |
| 14.02.2026 National Autistic Society Describing the communication of autistic people during experiences of distress: A scoping review Oldenburg, K., Gibbons, T., Welch, C., Tint, A., & Albin, M. (2026). Describing the communication of autistic people during experiences of distress: A scoping review. Autism, 0(0). https://doi.org/10.1177/13623613261417933 https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/13623613261417933 - “…This study will help those who support autistic people, and autistic people themselves, by showing the many ways autistic people may communicate when experiencing distress and describing strategies that can be used to support autistic people in those moments. …” Aus dem Inhalt: - Understanding how communication is described during experiences of distress - Context of distressing experiences - Description of communication during experiences of distress - Non-verbal communication - Verbal communication - Relationship between types of distress and descriptions of communication - Facilitators to communication during experiences of distress - Discussion - Conclusions and clinical implications “Communication is a shared, bidirectional responsibility for both communication partners and a basic human right. … Findings from this study suggest that professionals can provide better support by approaching autistic people’s experiences of distress with empathy, curiosity and a willingness to invest time in understanding a person’s unique experiences of distress, variability in communication and how these things may interact. In addition, practical strategies such as visual aids and supports (e.g. pain scales, AAC*) and reducing communicative demands may be helpful. It is important to continue to amplify first-person autistic perspectives in this work and support non-autistic communication partners to better understand how support can best be provided during experiences of distress.” * AAC = augmentative and alternative communication ↓ Table 3: Descriptions of distress and communication within included studies Figure 2: Visual representation of the relationship between communication, experiences of distress and facilitators |
| 17.02.2026 Are We Allowed to Criticise Mental Health Professionals? https://www.madinamerica.com/2026/02/are-we-allowed-to-criticise-mental-health-professionals/ “In my book Fragile Minds, I wrote about my recent experiences as a student mental health nurse in England. I wrote about real incidents and real things that staff said and did, which I scrawled down in disbelief while training. … I can only hope that Fragile Minds adds to the canon of survivor and activist literature in a way that helps people with similar experiences to speak up and be believed, both the survivors of psychiatric treatment and the staff who resist the pressure to conform.” -- Dazu bitte auch lesen: Service Users Face Abuse From Mental Health Professionals https://www.madinamerica.com/2026/02/service-users-face-abuse-from-mental-health-professionals/ “…Research has found that staff shortages are common in psychiatric settings, often leading to a reliance on coercive measures rather than rights-based approaches. Experts have also pointed to a lack of oversight that allows harmful practices to go unchallenged as contributing to abuse by mental healthcare staff. The tendency of people to disbelieve psychiatric service users, toxic culture among staff, and a narrow focus on diagnosis and symptom reduction all likely foster the abuse suffered by service users in psychiatric settings.” -- [[ Nicht nur in der Psychiatrie, auch generell sind Menschen mit einer psychiatrischen Diagnose der Gefahr ausgesetzt, würde- und respektlos behandelt zu werden – und gerade deshalb wäre es so wichtig (oder vielmehr unerlässlich), dass Psychiatrie ihre ‚Kontextblindheit‘ aufgibt. Und stattdessen eine neue ‚Erzählung‘ beginnt, ein neues Narrativ – wie es schon so oft gefordert wurde in den Beiträgen hier: Nämlich nicht mehr länger zu ‚erzählen‘ (und ausschließlich zu erzählen), was falsch ist am jeweiligen Menschen, sondern stattdessen zu erzählen, was mit ihm geschehen ist … - und somit (vielleicht…) auch die Gesellschaft dafür sensibilisieren zu können, achtsam(er) miteinander umzugehen … - Siehe dazu auch: Einträge 11./16., 21. und 25.02.2026 ]] |
| 17.02.2026 Integrating autonomic and affective pathways in borderline personality disorder: the triangle therapy hypothesis Juraszek D. Integrating autonomic and affective pathways in borderline personality disorder: the triangle therapy hypothesis Frontiers in Psychology. ;17. PMCID: PMC12907179. https://europepmc.org/article/PMC/PMC12907179 [[ Auch wenn ich den Begriff ‚Persönlichkeitsstörung‘ als stigmatisierend und nicht wirklich hilfreich ansehe, wird hier der theoretische Hintergrund sehr gut erklärt – und dieser erklärt vermutlich auch genau das, was in Japan als ‚integration disorder‘ benannt ist (vormals: Schizophrenie). – PFLICHTLEKTÜRE! ]] -- Aus dem Inhalt: 2. Theoretical background “Borderline personality pathology is widely conceptualized as a disturbance in the integration of affect regulation, identity coherence, and attachment organization.” 2.1. Early sensory-affective imprinting 2.2. Polyvagal theory and neuroception of threat 2.3. Right hemisphere dominance and implicit memory “…Early trauma is therefore encoded predominantly in right-hemispheric somatosensory representations rather than left-hemispheric verbal narratives. Ogden et al. (2006b) describe this as the tyranny of procedural memory, in which the body continues to act as though threat is imminent even when the cognitive mind recognizes the current context as safe.” 2.4. Triadic architecture of dysregulation “…proposed here as a conceptual model rather than an empirically established typology: Silence Cue: absence of auditory or emotional resonance Autonomic reflex: may involve bradycardia, shallow respiration, derealization Implicit belief: “I disappear; I cease to exist.” Sound Cue: unpredictable, high-frequency auditory stimuli (e.g., >600 Hz) Autonomic reflex: may involve tachycardia, hypertonia, cortisol surge Implicit belief: “Chaos is imminent; I must brace or erupt.” Isolation Cue: prolonged absence of mutual gaze, proximity, or touch Autonomic reflex: may involve initial sympathetic protest followed by dorsal shutdown Implicit belief: “No one will come; existence is solitary and unsafe.” 2.7. Co-regulation as external vagal support “Human infants regulate arousal via co-regulation with caregivers; they cannot self-soothe independently. …” -- Siehe dazu auch: Fundstücke-01-2026, Eintrag 21.01.2026 – 1. Fragen, Fragen, Fragen – Autismus/Schizophrenie/Borderlinestörung |
| 18.02.2026 – 1. Medikamentenfreie Behandlung in Norwegen als kurzfristig wirksam befunden „Als der norwegische Gesundheitsminister 2015 die vier regionalen Gesundheitsbehörden des Landes anwies, Betten für eine ‚medikamentenfreie Behandlung‘ vorzuhalten – eine Initiative, für die sich Nutzergruppen in Norwegen eingesetzt hatten –, sprachen sich viele norwegische Psychiater:innen vehement dagegen aus. Sie verspotteten sie als ‚großen Fehler‘, der dazu führen würde, dass ‚viele schwer kranke Menschen ihres Rechts auf die bestmögliche Behandlung beraubt würden‘. Eine kürzlich veröffentlichte norwegische Studie, in der die kurzfristigen Ergebnisse der ‚medikamentenfreien Behandlung‘ (MFT) mit denen der ‚üblichen Behandlung‘ (TAU) verglichen wurden, liefert den Psychiater:innen einen evidenzbasierten Grund, ihre Proteste aufzugeben. Es gab kaum Unterschiede in den kurzfristigen Ergebnissen zwischen den beiden Gruppen. … Tatsächlich war dieser eine Absatz der norwegischen Studie ein Aufruf an die westliche Psychiatrie, ihre Einschätzung der Risiken und Vorteile von Antipsychotika und anderen Psychopharmaka zu überdenken und sich nicht in erster Linie auf die Verringerung der Symptome bei Patient:innen als primären Erfolgsindikator zu verlassen.“ [Originalbeitrag bei Mad in America, 11.12.2025] -- Siehe dazu auch: Eintrag 21.02.2026 |
| 18.02.2026 – 2. Facing Existential Challenges, WHO Shuts Down its Policy, Law, and Human Rights Unit “Global activists react to the news and vow to keep up the fight for human rights in mental health. … Letters obtained by Mad in America show that the European Network of (Ex)-Users and Survivors of Psychiatry (ENUSP), along with the World Association for Psychosocial Rehabilitation (WAPR) and other organizations, had tried last December to convince WHO director-general Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus to halt the closure-in-progress. …” -- Der Beitrag bei Mad in Deutschland: Angesichts existenzieller Herausforderungen schließt die WHO ihre Abteilung für Politik, Recht und Menschenrechte „Aktivist:innen weltweit reagieren auf diese Nachricht und geloben, den Kampf für Menschenrechte im Bereich der psychischen Gesundheit fortzusetzen. …“ -- Dazu Infos bei Wikipedia: WHO https://de.wikipedia.org/wiki/Weltgesundheitsorganisation https://en.wikipedia.org/wiki/World_Health_Organization “…The WHO's official mandate is to promote health and safety while helping the vulnerable worldwide. …” - Universal Declaration of Human Rights in 1948 https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Declaration_of_Human_Rights Allgemeine Erklärung der Menschenrechte https://de.wikipedia.org/wiki/Allgemeine_Erkl%C3%A4rung_der_Menschenrechte |
| 21.02.2026 Is Psychiatry’s Myth of Mental Health as Damaging as Its Myth of Mental Illness? https://www.madinamerica.com/2026/02/myth-of-mental-health/ “…Many people, through either their lived experience of being labeled as mentally ill and/or through their critical thinking, agree with Szasz—concurring that it is not only logically false but also damaging to medicalize our emotional difficulties, disruptive behaviors, and problems in living. … To be human means that at various times in our lives we will have overwhelming emotional reactions that sometimes result in disruptive behaviors. The mental illness/mental health ideology is a narrative that treats these states in the manner of cancer, which means eradicating and eliminating them as quickly as possible. … In a pluralistic society, people have the right to their own opinion, philosophy, religion, and ideology, which means that people have the right to adopt the mental illness/mental health ideology, but they also have the right to reject that ideology in favor of another that they find more interesting, satisfying, and joyful.“ -- “One of Szasz’s most famous quotes is: ‘In the animal kingdom, the rule is, eat or be eaten; in the human kingdom, define or be defined’. (The Second Sin, 1973).” Siehe dazu auch: Diskussionsseite – Zuschreibungen Und: Eintrag 17.02.2026 Ausserdem – Psychiatrie Zum Nachdenken – PDA, Tantrums -- Und dazu bitte auch (noch einmal …) lesen: How the Mental Health Ideology Perpetuates a War Against Emotions From Mad in Brasil: “…The promise that each generation would live better than the previous one has dissipated.” ↓ Como a Ideologia da Saúde Mental Perpetua uma Guerra Contra as Emoções [Siehe dazu auch: Original-MIA-Beitrag in den Fundstücken-12-2025, Eintrag 20.12.2025] |
| 25.02.2026 Wie effektiv sind Antidepressiva* wirklich? https://madindeutschland.org/wie-effektiv-sind-antidepressiva-wirklich/ „…Viele Ärzte und Patienten akzeptieren diese chemischen Eingriffe, weil sie immer noch an eine physiologische Begründung glauben. Aber die Aussage, Menschen mit Depressionen müssten Antidepressiva nehmen, so wie Diabetiker Insulin zuführen müssen, ist eine nicht gerechtfertigte Parallele. … Die Situation bei der Depressionstherapie kann niemanden zufriedenstellen, wir brauchen neue und bessere Behandlungswege. Deshalb sollten kritische Diskussionen ein Motor sein, besser zu werden. Der immer wieder festzustellende Versuch, wissenschaftlich fundierte Kritik an Antidepressiva möglichst schnell mundtot zu machen, hilft hier niemandem wirklich. … Wir sollten uns an das in der Forschung anerkannte, sogenannte biopsychosoziale Modell halten, das bald seinen 50-jährigen Geburtstag feiert. Es geht davon aus, dass biologische, psychische und soziale Faktoren gemeinsam zu psychischen Störungen beitragen. Wenn wir anfangen, dies ernst zu nehmen, brauchen wir einen Fokus auf integrative Behandlungsansätze mit dem Ziel, dass sich die gesamte Lebenssituation der Betroffenen langfristig bessert.“ -- Dazu bitte auch lesen bei Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Biopsychosocial_model „…Treatment under the biopsychosocial model is comprehensive, involving medical, psychological, and social interventions to address overall well-being. …” -- * Und siehe dazu auch: Aktuelles – Imbalances |
| 27.02.2026 There Is No Over- or Under-diagnosis of ADHD or Autism, Just a Confused Cacophony of Opinions https://www.madinamerica.com/2026/02/the-neurodiversity-mystification/ “…Rates of diagnosing ADHD and autism have risen exponentially, alongside the growing popularity of the concept of neurodivergence. Some argue that there is an epidemic of over-diagnosing, while others suggest that we have been under-diagnosing for decades. But maybe the issue is not over or under diagnosis. Rather, it is the culture of psychiatric diagnosis, or even deeper—the morphing of medical categories into identities. …” ↓ Dazu zum Nachdenken, Vertiefen: “Around the end of the 19th century, neuropsychiatry was in many countries a unified medical specialty, meaning that both neurological and psychiatric disorders were considered manifestations of abnormalities in the brain’s anatomy or function. … Unfortunately, large parts of the 20th century were dominated by psycho-analytical theories and ‘treatments’, causing neurology and psychiatry to drift further and further apart. Over the last few decades, we have once again begun to discuss whether neurology and psychiatry should be combinded into one single field. …” [Christopher Gillberg: The ESSENCE of Autism and Other Neurodevelopmental Conditions – Rethinking Co-Morbidities, Assessment, and Intervention; Jessica Kingsley Publishers, 2021, S. 101: Neurological Conditions and Disorders - (und ich hoffe sehr, dass ich auch hier keine ‘Copyright-Rechte’ verletze).] Und siehe dazu auch: Eintrag 12.02.2026 ↓ Neuropsychiatry – Infos bei Wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/Neuropsychiatrie https://en.wikipedia.org/wiki/Neuropsychiatry ↓ Ref. 4: [2002] The integration of neurology, psychiatry, and neuroscience in the 21st century PMID: 11986119 DOI: 10.1176/appi.ajp.159.5.695 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11986119/ “…Neurology and psychiatry have, for much of the past century, been separated by an artificial wall created by the divergence of their philosophical approaches and research and treatment methods. Scientific advances in recent decades have made it clear that this separation is arbitrary and counterproductive. …Leaders in academic medicine and science must work to break down the barriers between disciplines.” -- Siehe dazu auch: Ausserdem – Psychiatrie Blogbuchgedanken – CVI, ‘Spaltungsirresein’ Diskussionsseite – Epileptoide Krankheiten, Migrälepsie |
|
|
| Deutschlandfunk … Expertin: „Autismus nicht abtrainieren“ ♥ https://www.deutschlandfunk.de/expertin-autismus-nicht-abtrainieren-100.html „…Noch immer sei man „der Auffassung, dass autistische Menschen unnormal sind und sich an die ‚normale‘ Umgebung anpassen sollen“, kritisierte Fuhrmann. In der Schule würden viele „mit Neuroleptika sediert, die sie teilnahmslos machen und ruhig stellen“. Dies sei ein völlig falscher Ansatz. Für Autistinnen und Autisten sei es existenziell, zu lernen, sich vor Stresssituationen zu schützen.* Ansonsten würden sie sich den Barrieren ihr Leben lang „schutzlos ausgeliefert fühlen“ und letztendlich auch für das Arbeitsleben „unbrauchbar, weil sie nur lernen, wie man hilflos existiert“. … Denn „wenn autistische Kinder nicht Dauerstress ausgesetzt sind, entwickeln sich ihre Gehirne positiv, weil sie dann einen sogenannten Ruhezustand erreichen“. …“ -- [[ *…auch für erwachsene Autisten wichtig. - Siehe dazu auch: Aktuelles – Katatonie („Angst-Stress-Trauma-Mechanismus“) Zum Nachdenken – Stress ]] |
| Via Aspies e. V. … Wie sieht die Welt mit deinen Augen aus? Zur Überwindung autistischer Isolation Haker, H. (2024). Wie sieht die Welt durch deine Augen aus? Zur Überwindung autistischer Isolation. Psychotherapie-Wissenschaft, 14(2), 19–26. https://doi.org/10.30820/1664-9583-2024-2-19 https://psychotherapie-wissenschaft.info/article/view/1664-9583-2024-2-19 DOI: https://doi.org/10.30820/1664-9583-2024-2-19 - „…Autismus und Einsamkeit scheinen eng zusammen zu gehören. Das Bedürfnis nach Beziehung ist bei Menschen mit Autismus nicht primär reduziert, Verbindung zu finden jedoch schwierig. Gern werde ich hier eine Beschreibung des Phänomens Autismus formulieren. Keine Beschreibung der Oberfläche, wie sie in der diagnostischen Klassifikation oder in jedem klinischen Lehrbuch zu finden ist, sondern eine Beschreibung aus der Sicht der neueren, mechanistischen neurowissenschaftlichen Erklärungsmodelle. … Wie entstehen die eigenen geistigen Welten Betroffener, die so schwer mit den geistigen Welten anderer Menschen zur Deckung zu bringen sind? …“ |
|
|
| #MeTooInMentalHealth - Erfahrungsberichte …
Mein Weg durch die Psychopharmaka-Hölle https://madindeutschland.org/mein-weg-durch-die-psychopharmaka-hoelle/ „…Ich teile meine Geschichte, um anderen diese Erfahrung zu ersparen und um mehr Aufmerksamkeit für dieses Thema zu fordern. Wenn ich meinem 26-jährigen Ich etwas sagen könnte, wäre es: Lass die Finger von Psychopharmaka! Das hätte mir die letzten 6 Jahre viel Leid ersparen können. Leider kann ich das nicht rückgängig machen und muss diesen Horrortrip weiter durchleben. …“ [Siehe dazu auch: Einträge 18. und 21.02.2026]
What Isn’t Broken, Part 1: A Temporary Fix https://www.madinamerica.com/2026/02/what-isnt-broken-part-1-a-temporary-fix/ “…I thought back to my very first appointment when I was prescribed just 25 mg of Zoloft. It’s a temporary fix, they promised me. Just for one to three months until you feel better. How the hell did I get here? How did three months turn into three years turn into the rest of my life? …” What Isn’t Broken, Part 2: The Descent https://www.madinamerica.com/2026/02/what-isnt-broken-part-2-the-descent/ “…The problem was never with my ‘maturity’ in the first place. The problem was with nobody ever fucking listening to me. …” * What Isn’t Broken, Part 3: Spiritual Rebirth https://www.madinamerica.com/2026/02/what-isnt-broken-part-3-spiritual-rebirth/ “…I couldn’t believe it! There was an entire community of people out there who thought just like me, who’d been through things just like me, who had already been saying these same things for years. …”
“Don’t Wear” — Glasses or Dignity https://www.madinamerica.com/2026/02/dont-wear-glasses-or-dignity/ From Mad in South Asia: „…disability must be hidden, managed, adjusted, but never seen. But why should I be the one to shrink myself?”
Eine Heilstätte wie im Bruchtal https://madindeutschland.org/eine-heilstaette-wie-im-bruchtal/ „…Vielen von uns wurde weisgemacht, dass andere es immer besser wüssten als wir selbst. Aber schlussendlich muss man Experte über sich selbst werden und schauen, was für einen selbst das Richtige ist. Das weiß niemand besser als man selbst. Mein Rat an andere Betroffene: Vertraue dir selbst und höre auf deinen Instinkt.“ ♥ [[ * Zuhören ist das Eine, aber auch wenn ein Psychiater zuhört, heißt das nicht unbedingt auch, dass man verstanden wird – beim ‚psychiatrischen Zuhören‘ geht es in aller Regel darum, Diagnose-Kästchen ‚abzuhaken‘ und dem Erzählten ein entsprechendes Diagnose-Etikett zuzuordnen … – Echtes Zuhören und Verstehen geht anders. ]] |
…Danke fürs ‚Zuhören‘.
♥
ANHANG:
Mad in America / Mad in Deutschland
Weekly Research Digests and Psychobabble of the Month …
06.02.2026
Weekly Research Digest: Psych Drugs Linked to Poor Heart Health and Gastrointestinal Bleeding
--
13.02.2026
Weekly Research Digest: Adolescent Suicide, Debt, Cannabis, ACEs, and Psychiatric Hospitalization
--
20.02.2026
Weekly Research Digest: Peer Support Strengths, Challenges, and Co-option by Biomedical Models
--
27.02.2026
Weekly Research Digest: Art Therapy Shows Promise in Clinical Trials and Lived Experience
--
20.02.2026
Monatlicher Forschungsüberblick: Schlechte Forschung, unbegründete Überzeugungen und der Zusammenhang zwischen SSRI und Suizid
--
28.02.2026
Psychobabble of the Month: Think of Jealousy as a Mental Disorder
https://www.madinamerica.com/2026/02/psychobabble-of-the-month-jealousy-is-now-a-mental-illness/